Jak schudnąć przy Hashimoto

Jak schudnąć przy Hashimoto

Hashimoto jest chorobą, która dotyka coraz większej liczby osób, uznawana jest za chorobę cywilizacyjną XXI wieku. Najczęściej dotyczy dorosłych kobiet, a ujawnia się zazwyczaj między 30. a 50. rokiem życia.

Czy Hashimoto wpływa na masę ciała? TAK.

Czy da się to kontrolować? Jak najbardziej.

Hashimoto to choroba, która powoduje zaburzenia w całym organizmie, a spowodowane jest to spowolnionymi procesami metabolicznymi. Przy Hashimoto można schudnąć, jednak proces ten jest dużo trudniejszy – wymaga zatem dużo samozaparcia, cierpliwości i rozwagi, nie ma nic na skróty. Miłej lektury!


Trudności w odchudzaniu a Hashimoto

Najważniejszą kwestią związaną z odchudzaniem jest niewątpliwie deficyt kaloryczny – prościej mówiąc chodzi o to, żeby organizm spalał więcej kalorii, niż my mu dostarczamy. Równie istotną kwestia jest jednak to, żeby dostarczać organizmowi odpowiednią ilość energii do prawidłowego funkcjonowania. Niestety w przypadku osób cierpiących na Hashimoto nie jest to aż tak oczywistą sprawą. Kiedy organizm boryka się z niedoczynnością tarczycy i Hashimoto spada nasze zapotrzebowanie energetyczne.

Inne normy zapotrzebowania posiadają więc osoby zdrowe, a inne osoby chore, ba, nawet my przed choroba mieliśmy inne zapotrzebowanie, niż mamy obecnie. Dodatkowo oprócz utrzymania deficytu kalorycznego należy skrupulatnie pilnować spożywania tylko produktów dozwolonych, to właśnie tutaj sprawa się odrobinę komplikuje. Według lekarzy osoby chorujące na Hashimoto mają obniżone zapotrzebowanie kaloryczne nawet o 37 %. W dużym stopniu nadwaga jest kwestią predyspozycji, jednak choroba oraz złe odżywianie także odbijają się na wadze.

Dozwolone vs niedozwolone

Ze względu na to, że osoby chorujące na Hashimoto często cierpią na inne choroby współistniejące, lista produktów, które powinny wykluczyć ze swojej diety jest dosyć spora. Podstawowymi schorzeniami, które występują wraz z Hashimoto są insulinooporność, celiakia, nietolerancje pokarmowe i alergie. Najważniejszą zasada jest więc ograniczenie glutenu, a także węglowodanów prostych. Należy zapamiętać, że mitem jest uznawanie, że przy Hashimoto nie da się schudnąć! Ważna kwestią jest to, że produktów nie należy wyłączać ze swojej diety samodzielnie. Należy skonsultować się z lekarzem, zrobić wszelkie potrzebne badania i dopiero na tej podstawie zmienić nawyki żywieniowe.

Warto uzbroić się w cierpliwość, ponieważ to długi proces, nie należy zrażać się także małymi i wolnymi efektami. Dieta osób chorujących na Hashimoto powinna przede wszystkim wykluczać produkty bogate w goitrogeny, które zmniejszają wykorzystywanie przez nasz organizm jodu. Hashimoto, czyli przewlekłe zapalenie tarczycy ma podłoże autoimmunologiczne. W chorobie tej gruczoł tarczycy przestaje produkować odpowiednią ilość hormonów, które biorą udział w ważnych procesach zachodzących w organizmie.

Objawy fizyczne, chudnięcie

Ze względu na to, że Hashimoto dotyczy układu odpornościowego oraz hormonów, zmiany fizyczne w organizmie często są zauważalne. Należy do nich głównie zwiększenie masy ciała, trudności ze schudnięciem, puchnięcie kończyn oraz twarzy. Dodatkowo można zauważyć zatrzymywanie się wody w organizmie. Osoby chcące schudnąć, oraz utrzymać prawidłową masę ciała (co jest równie ważne po osiągnięciu upragnionej wagi) powinny zadbać o aktywność fizyczną. Podstawą sukcesu jest tutaj systematyczność. Należy jednak pamiętać o rozwadze, ponieważ nie można nadmiernie obciążać stawów, mięśni i układu oddechowego, które przy tym schorzeniu i tak są osłabione. W racjonalnym treningu jest siła sukcesu. Nie należy katować się ciężkimi treningami aż do zasłabnięcia, może się to skoczyć nie tylko omdleniami, ale także skrajnym wycieńczeniem organizmu.

W przypadku osób chorych na Hashimoto idealnie sprawdzą się formy aktywności fizycznej takie jak joga, ponadto wartymi uwagi są średnio intensywne ćwiczenia modelujące, sporty aerobowe i ogólnowzmacniające. Znakomity będzie marsz, jogging, pływanie czy jazda na rowerze. Należy unikać z kolei krótkiego, intensywnego treningu, na przykład podnoszenia ciężarów. Oczywiście unikać, nie znaczy wykluczyć, aczkolwiek jeśli zdecydujesz się na taką formę treningu, poproś o pomoc specjalistę, na przykład trenera personalnego. Powysiłkowa zmiana stężenia hormonów tarczycy jest niekorzystna, należy więc odpowiednio ułożyć trening, żeby nie zrobić sobie krzywdy. Warto trenować częściej, ale krócej, na przykład 45 minut.

Podstawą każdego treningu jest… regeneracja! Nie zapominaj o tym elemencie! W przypadku Hashimoto proces regeneracji jest osłabiony, tym bardziej powinniśmy zachować zdrowy rozsądek. Podczas regeneracji następuje odbudowa zasobów energii, jest to więc ważny element.

Pamiętaj, warto włączyć soki SPORTFOOD do codziennej diety. To pozwoli wyeliminować niezdrowe przekąski i świetnie sprawdzi się w formie II śniadania lub podwieczorku.

Polecane produkty