Które owoce najlepiej pomagają spalać tkankę tłuszczową i dlaczego?

Które owoce najlepiej pomagają spalać tkankę tłuszczową i dlaczego?

Czy może być coś smaczniejszego niż słodki, soczysty i pełen witamin owoc? To najlepsza przekąska, jaką stworzyła natura. Owoce są pyszne, zawierają mnóstwo składników wzbogacających zdrową dietę, do tego zwykle są niskokaloryczne a niektóre z nich wręcz wspomagają utratę tkanki tłuszczowej. Co ciekawe, nawet te, które mają sporo kalorii, w rzeczywistości mogą bardzo przysłużyć się naszej sylwetce.

Zależność pomiędzy jedzeniem określonych produktów, a kontrolą masy ciała jest oczywista. Owoce odznaczają się wysoką gęstością odżywczą, poprawiają zdolność organizmu do oczyszczania z toksyn i stymulują naszą przemianę materii. Jedząc je podnosimy wydajność metabolizmu, dzięki czemu nasze ciała działają na wysokich obrotach.

Jabłko

Polska to kraj – parafrazując – sokiem z jabłek płynącym. Jesteśmy prawdziwym potentatem w produkcji tego wyśmienitego i niestety bardzo niedocenianego owocu. Gatunków ci u nas dostatek – tych słodkich, lekko kwaskowatych, albo tych, po których na naszych twarzach gości naprawdę kwaśna mina. Dopiero niedawno uznaliśmy te owoce za nasze rodzime superfoods, a okazuje się, że są to również sprzymierzeńcy w walce o szczupłą sylwetkę. Mają dużo błonnika, a zjedzone w całości potrafią naprawdę nasycić.

Jedno z badań, opublikowanych przez amerykańskie The National Center for Biotechnology, dowiodło, że jedzenie jabłek pomaga redukować masę ciała. W teście udział wzięły trzy grupy kobiet, z których jedne otrzymywały jabłka, drugie gruszki, a trzecie – ciastka owsiane. Produkty miały tę samą kaloryczność, a badane jadły je przez dziesięć tygodni. Okazało się, że te pierwsze straciły średnio około 0,9 kilograma, podczas gdy badane z drugiej 0,84, a z trzeciej… zero. Inne obserwacje, prowadzone na próbie blisko 125 tysięcy osób przez cztery lata, pokazały, że ludzie regularnie jedzący jabłka, tracą w tym okresie średnio około pół kilograma.

Grejpfrut

Jeśli chodzi o odchudzanie i dietę, to właśnie tego gorzkiego cytrusa nie mogło tu zabraknąć. Powszechnie owoc ten znany jest jako niskokaloryczny (około 80 kalorii), a jednocześnie niezwykle sycący. Stanowi doskonałą, zdrową przekąskę. Jest również bogaty w witaminę C oraz A, a prócz tego, korzystnie działa na metabolizm. Przede wszystkim jest to owoc o niskim indeksie glikemicznym.

Jak dowodzą badania, regularne jedzenie grejpfruta pomaga niwelować wahania poziomu cukru we krwi, co sprzyja ograniczeniu podjadania. Dodawanie go do różnych dań, spożywanie pomiędzy posiłkami lub picie soku z grejpfruta prowadzi do ogólnego spadku podaży kalorii i zmniejszenie masy ciała nawet o 7 procent.

Awokado

Ten owoc to prawdziwy hit ostatnich kilku lat. Ale kryje się za tym o wiele więcej, niż moda. Awokado zawiera całe bogactwo tłuszczów jednonienasyconych, które pobudzają metabolizm. Niektórym może zdawać się to paradoksem, że tak bardzo kaloryczny owoc korzystnie wpływa na utrzymanie prawidłowej masy ciała. W rzeczywistości badania dowodzą, że osoby, które regularnie go jedzą, ważą mniej niż ci, którzy tego nie robią. Jak to możliwe?

W przeciwieństwie do innych owoców, w przypadku awokado blisko 80 procent kalorii pochodzi z tłuszczów – nie cukru. Co ważne, większość jednonienasyconego tłuszczu to kwas oleinowy, czyli ten sam, który znajduje się w oliwkach, powszechnie uważanych za bardzo zdrowe. Spożywanie jednonienasyconych i wielonienasyconych tłuszczów podnosi wrażliwość organizmu na insulinę, co wiąże się z lepszą kontrolą poziomu cukru we krwi, a to – jak już zaznaczyliśmy wcześniej – przekłada się na właściwy styl odżywiania, sprzyjający utracie masy ciała.

Kokos

Nie tylko awokado, biorąc pod uwagę owoce, jest bogate w zdrowe tłuszcze. Podobnie jest z kokosem. W białym miąższu znajdują się trójglicerydy, które przyspieszają pracę wątroby. Usprawniony metabolizm prowadzi do zwiększonego spalania kalorii.

Jakby tego było mało, kokos jest bardzo bogatym źródłem błonnika, który pomaga w trawieniu i oczyszczaniu jelit, a do tego jest skarbnicą witamin i minerałów. Spożywanie kokosa pod postacią soku, wiórków, mleka czy wody pozwala uzupełnić zasoby magnezu, wapnia i innych składników odżywczych. Nie bez powodu woda kokosowa jest uznawana za świetny naturalny izotonik .

Kiwi

Jasnozielony miąższ z drobnymi czarnymi pestkami to znak rozpoznawczy kiwi – egzotycznego smakołyka o włoskowatej skórce. W tym małym owocu kryje się mnóstwo składników odżywczych i bomba witamin C i E, oraz kwasu foliowego i błonnika, który sprzyja odchudzaniu. Jedzenie kiwi pomaga kontrolować poziom cukru we krwi, poprawia poziom cholesterolu i dodatnio wpływa na pracę jelit. Oprócz korzyści typowo zdrowotnych jedzenie kiwi przynosi także utratę tkanki tłuszczowej. Jedno z badań potwierdziło, że po 12 tygodniach jedzenia dwóch owoców kiwi dziennie obwód w talii osób badanych zmniejszył się o 1,2 centymetra.

Zachęcamy do włączenia naszych soków jako dodatek do codziennej diety. Zapewniamy zastrzyk witamin, minerałów, antyoksydantów, błonnika i przepysznego smaku.

Pozdrawiam,

Agata
dietetyk SPORTFOOD

Polecane produkty