Wzmocnij swoją odporność

Wzmocnij swoją odporność

Przełom zimy i wiosny to okres chłodu, większej wilgotności i zimnego wiatru. To czynniki, które sprawiają że częściej łapiemy różne wirusy i chorujemy. Dodatkowo oprócz zimna wielką rolę odgrywa niedosypianie, przemęczenie, nieprawidłowa dieta, stres, stany alergiczne i jakość powietrza, którym oddychamy. Co należy robić aby uniknąć infekcji? Mamy na to kilka sposobów!

Rady jak wzmocnić odporność

Najważniejsze brzmi banalnie ale... należy się ubierać stosownie do pogody. Kilkuwarstwowy sposób „na cebulkę” może być najlepszym wyborem, ponieważ zwiększa on izolację cieplną ciała, a w przypadku przegrzania można zwyczajnie ściągnąć z siebie kilka zbędnych warstw.

Częste mycie rąk – to jedyny i najprostszy sposób na to, aby pozbyć się MILIONÓW (!) bakterii i wirusów, które zasiedlają nasze dłonie. Ręce należy myć zawsze w ciepłej wodzie za pomocą mydła.

Należy unikać dużych zbiorowisk i skupisk ludzi. Niestety ale np. w komunikacji publicznej czy centrum handlowym istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że któraś z osób w pobliżu jest przeziębiona lub z infekcją wirusową (niestety, ale zazwyczaj zarażamy się drogą kropelkową – czyli poprzez np. kaszel drugiej osoby.

Ćwiczyć! Aktywność fizyczna, szczególnie ta uprawiana na świeżym powietrzu, wzmacnia układ odpornościowy i pomaga zapobiegać chorobom.

Owoce i warzywa powinny przeważać w diecie każdego z nas, szczególnie w okresie wzmożonych zachorowań. Są szczególnie pożądane w codziennym jadłospisie, ponieważ zawierają cenne antyoksydanty, przeciwutleniacze, witaminy i minerały. Warto również zwrócić uwagę na kiszonki! Zawierają sporo baterii probiotycznych, które wspomagają ogólną odporność organizmu.

Unikać stresu! Adrenalina i hormony kory nadnerczy dosłownie bombardują organizm. Przewlekły stres sprawia, że odporność zostaje znacznie pogorszona i organizm jest podatny na różnego rodzaju infekcje. Warto nauczyć się dystansować wiele rzeczy i więcej czasu poświęcić relaksowi.

Nie zapominaj o śnie! W czasie nocnego odpoczynku aktywują się komórki NK (natural killer), które niszczą zaatakowane przez wirusy przeziębienia i grypy komórki organizmu i wydzielają substancje, które pomagają zwalczać wyżej wymienione infekcje. U osób, które regularnie niedosypiają mają o ponad 30 % mniej komórek NK!

Sauna i regularne wygrzewanie się w niej jest silnym bodźcem dla organizmu. Hartuje, wygrzewa, zwiększa odporność i wydolność organizmu.

I na koniec najważniejsze - picie świeżych i zdrowych soków owocowo-warzywnych i włączenie ich do swojego codziennego jadłospisu. Soki w szybki i bezpieczny sposób uzupełnią makro- i mikroelementy, które są niezwykle potrzebne w okresie wysokiej zachorowalności.

Kiedy szukać pomocy

Jeżeli o siebie dbamy i stosujemy do powyższych zasad to nie ma się czym na zapas martwić. Jeżeli jednak objawy choroby nie ustępują i są coraz trudniejsze do zniesienia to należy wybrać się do swojego lekarza rodzinnego. Szczególną uwagę należy zwrócić na kobiety w ciąży, osoby chore przewlekle, osoby które czują ostry ból w klatce piersiowej, gdy gorączka przekracza 40 st. C oraz przy nieustępujących biegunkach.

Pozdrawiam,

Agata
dietetyk SPORTFOOD

Polecane produkty