Sprawdzone sposoby na ból głowy

Sprawdzone sposoby na ból głowy

Co jeść i pić, żeby pozbyć się kaca? Sposoby na tę poimprezową „dolegliwość” wzbudzają zainteresowanie szczególnie w końcówce roku, przed najbardziej roztańczoną zabawą, czyli sylwestrem, a potem także w karnawale. Jak przygotować się do zakrapianej imprezy, by zminimalizować jej skutki i co jeść i pić, żeby poradzić sobie z kacem?

Czy można ustrzec się kaca?

Kac jest to nic innego jak łagodne zatrucie alkoholowe. Łagodne, czyli takie, z którym możemy poradzić sobie sami. Charakteryzuje się ono objawami takimi jak nudności, pragnienie, ból głowy, trudności z koncentracją, zaburzenia równowagi. Większość z nas prawdopodobnie przynajmniej raz doświadczyła go na własnej skórze, jednak zwykle brak silnej woli lub wciągający wir zabawy sprawiają, że na tym jednym razie się nie kończy.

Jest sprawą normalną, że przekroczenie pewnej dawki trunku sprawia, iż alkohol etylowy, a także produkty jego rozpadu – aldehyd octowy i kwas etanowy – „zatruwają” nasz organizm, prowadząc do określonych reakcji, takich jak podwyższone tętno, ból głowy, ból żołądka czy wymioty. Jednak ich wpływ można na kilka sposobów zminimalizować.

Najlepszy sposób na łagodne zatrucie alkoholowe

Nie oszukujmy się: złotego środka nie wynaleziono, a najlepszą metodą, by kaca nie mieć, jest po prostu pić z głową (lub zachować abstynencję). Mniemamy jednak, że metod na kaca szukają właśnie ci, którym się to nie udało. Ale jeśli planujesz ostrą imprezę lub wolisz się zabezpieczyć na wszelki wypadek, to solidnie przygotuj organizm.

Jak to zrobić? Bądź najedzony i dobrze nawodniony, a także wypoczęty. Zmęczenie to Twój wróg podczas zakrapianej imprezy. Zanim zaczniesz „spożycie” zjedz coś kalorycznego, najlepiej z dużą dawką tłuszczu. Choć nie zapobiegniesz kacowi, to jednak osłabisz jego skutki.

Pij tylko jeden rodzaj alkoholu. Dzięki temu unikniesz spożycia dodatków, takich jak substancje smakowe czy barwniki, które pojawiają się w trunkach, a które tworząc prawdziwą chemiczną mieszankę tylko nasilą objawy zatrucia alkoholem. Jeśli palisz – nie pal lub przynajmniej ogranicz palenie już na kilka godzin przed imprezą.

A co potem? Czy istnieje dieta na kaca?

Kac jest po prostu zatruciem organizmu, więc (niestety) trzeba go po prostu przejść. Podstawą, która pomoże ograniczyć objawy, jest… woda mineralna, która uzupełni elektrolity. A najlepiej woda z miodem (czy inną substancją, która dostarczy nam glukozy). Glukoza odżywia mózg i poprawia jego pracę. Sprzyja regeneracji po spożyciu alkoholu.

Warto wzbogacić ten zestaw o owoce i warzywa zawierające witaminy z grupy B (szczególnie kwas foliowy i tiaminę), a także witaminę C, która zwiększa ilość białych krwinek, pomocnych w usuwaniu etanolu i aldehydu octowego. Witaminy te wspomagają organizm w usuwaniu toksyn i wzmacniają go. Najlepiej jest zrobić to przy pomocy świeżego koktajlu owocowo-warzywnego (na przykład na bazie zielonych warzyw).

Polecanym wspomagaczem są produkty probiotyczne. Może to być kiszona kapusta, ogórek kiszony lub napój z grzybka herbacianego popularnie nazywany kombuchą.

Pamiętajmy też o ruchu. Jeśli męczy nas „kac-morderca” to, mimo wszystko, zdobądźmy się przynajmniej na krótki spacer, który pomoże dotlenić organizm, przyspieszy metabolizm i po prostu odwróci uwagę od przykrych dolegliwości. Kolejnego dnia obudzimy się już niczym skowronki na wiosnę.

Pozdrawiam,
Agata
dietetyk SPORTFOOD

Polecane produkty