Jak przeprowadzić jesienny detoks?

Jak przeprowadzić jesienny detoks?

Choć najlepszą porą na detoksykację organizmu jest wiosna, to jednak warto pamiętać o oczyszczaniu nie tylko w tym okresie roku. Świetną porą do tego jest również jesień. To czas, kiedy nasze ciało przestawia się na funkcjonowanie w ciepłym sezonie letnim na zimowy. Dobrze przygotować je do tego trudnego okresu.

Dlaczego jesień jest dobra na detoks?

Oczyszczony organizm lepiej funkcjonuje. Przekłada się to na nasz wygląd, samopoczucie, czy skłonność do infekcji. Jesienią bardziej zależy nam na utrzymaniu wysokiej odporności – szczególnie w okresie najczęstszych zachorowań na przeziębienie czy grypę. Detoks pobudzi układ limfatyczny do szybszego usuwania toksyn. Oprócz tego, dobre przygotowanie się na zimę pomoże uniknąć przyrostu dodatkowych kilogramów, które mogą być efektem zwolnionego metabolizmu oraz zimowej skłonności do tycia. Jak dowodzą kanadyjskie badania, w zimę dużo łatwiej przybieramy na wadze, ponieważ komórki tłuszczowe są wtedy większe niż w okresie letnim. Odkrycie to, którego dokonano na Uniwersytecie w Albercie, może tłumaczyć sezonowe wahania masy ciała. Usunięcie z organizmu toksyn i złogów oraz podkręcenie metabolizmu przed zimą z pewnością pomoże zniwelować ten efekt.

Przygotowanie i wzmocnienie organizmu przed zimą jest również ważne dlatego, że właśnie w tym okresie produkuje się w nim szczególnie wiele szkodliwych produktów przemiany materii. Ma to związek m.in. z ochroną ciała przed zimnem. Naczynia krwionośne się kurczą, ale metabolizm przyśpiesza, aby zaopatrzyć organizm w energię. Efekt? Jest nam ciepło, ale kumuluje się więcej toksyn.

Jak zacząć jesienne oczyszczanie organizmu?

Jesień to wspaniały czas na detoks, gdyż do dyspozycji mamy wiele świeżych, sezonowych owoców i warzyw – i to tych słynących ze swoich oczyszczających właściwości, takich jak: burak, dynia, bakłażan, marchew, czy cała gama roślin krzyżowych, a także pyszne gruszki, śliwki, jabłka i żurawina. Włączmy je do swojej diety – najlepiej na surowo. Cieszmy się smakowitymi surówkami, sałatami, a także koktajlami i sokami tłoczonymi na zimno, które zachowują najwięcej mikro i makroskładników. Jedząc warzywa na ciepło, pamiętajmy o przygotowaniu ich na parze lub duszeniu. W ten sposób zminimalizujemy utratę cennych składników.

Przede wszystkim, zaczynając detoks, zredukujmy – a najlepiej całkowicie wyeliminujmy – używki. Zrezygnujmy z ciężkostrawnych dań: ograniczmy mięso, produkty mleczne, produkty zbożowe czy cukier. W ten sposób pomożemy naszej i tak zapracowanej wątrobie. Włączając do diety owoce i warzywa dostarczymy sobie mnóstwo błonnika, który usprawni pasaż jelitowy i wspomoże oczyszczanie. Jedzmy częściej, ale mniej; starajmy się jeść lekkie posiłki.

Innym sposobem na skuteczny jesienny detoks jest przeprowadzenie kilkudniowej kuracji sokowej. Skorzystajmy z sezonowych warzyw i owoców robiąc własne soki, lub pijmy gotowe diety sokowe – najlepiej z soków tłoczonych metodą cold press, czyli na zimno, które zachowują pełnię witamin. Porcja takiego soku nie tylko dostarczy cennych minerałów i nasyci, ale będzie prawdziwą bombą witaminy C tak potrzebnej do pobudzania naszej odporności.

Detoks często kojarzy się z głodówką, ale tak naprawdę niekoniecznie musi wiązać się z drastycznym ograniczeniem podaży kalorii. Pamiętajmy, że aby chronić się przed chłodem nasze ciało potrzebuje odżywienia, dlatego jesienne oczyszczanie powinno być raczej jakościowe, niż ilościowe.

Nawadnianie nie tylko w upały

Może się wydawać, że picie dużej ilości płynów jest ważne przede wszystkim wtedy, kiedy jest gorąco i dużo się pocimy. Razem z potem tracimy wtedy pokłady wody oraz mikroelementów. Tymczasem w okresie jesienno-zimowym także nie warto zapominać o spożywaniu płynów.

Pijmy dużo! Nawadniajmy organizm zarówno wodą, jak i świeżymi sokami, by wyrównać straty spowodowane przesuszeniem powietrza w ogrzewanych pomieszczeniach. Także wiatr i niska temperatura sprawiają, że skóra i śluzówki są bardziej suche. Pamiętajmy, że picie soków – poza nawadnianiem oraz pobudzaniem oczyszczania – nasyci organizm witaminami i minerałami, które stymulują nasz układ odpornościowy.

Bez ruchu ani rusz

Są dwie „szkoły” detoksu: jedna mówi, że podczas oczyszczania należy zadbać o maksymalny wypoczynek i relaks, druga – że każda aktywność pobudza wszystkie funkcje organizmu, także te odpowiedzialne za oczyszczanie. Jeśli zdecydujemy się na jesienny aktywny detoks na świeżym powietrzu, pamiętajmy o odpowiednim zabezpieczeniu się przed chłodem oraz o prawidłowym oddychaniu, które pomoże ustrzec się zapalenia gardła czy przeziębienia.

Polecane produkty

Zostaw opinię

* Imię
* E-mail Ukryty
   Strona www Adres strony zhttp://)
* Komentarz